Официално-делови стил



Указания за работа:
Прочетете текстовете и изпълнете задачите. 

Текст 1

Закон за биологичното разнообразие

Глава първа.
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ

Чл. 1. (1) Този закон урежда отношенията между държавата, общините, юридическите и физическите лица по опазването и устойчивото ползване на биологичното разнообразие в Република България.
(2) Биологичното разнообразие е многообразието на всички живи организми във всички форми на тяхната естествена организация, техните съобщества и местообитания, на екосистемите и процесите, които протичат в тях.
(3) Биологичното разнообразие е неразделна част от националното богатство и опазването му е приоритет и задължение за държавните и общинските органи и гражданите.

Чл. 2. Този закон цели:
1. (изм. - ДВ, бр. 94 от 2007 г.) опазването на представителни за Република България и за Европа типове природни местообитания и местообитания на застрашени, редки и ендемични растителни, животински и гъбни видове в рамките на Национална екологична мрежа;
2. (изм. - ДВ, бр. 94 от 2007 г.) опазването на защитените растителни, животински и гъбни видове от флората, фауната и микотата на Република България, както и на тези, които са обект на ползване и търговия;
3. опазването на генетичните ресурси и разнообразието на растителни и животински видове извън естествената им среда;
4. регулиране на въвеждането на неместни и повторното въвеждане на местни растителни и животински видове в природата;
5. регулиране на търговията с екземпляри от застрашени видове от дивата флора и фауна;
6. опазването на вековни и забележителни дървета.
https://www.lex.bg/laws/ldoc/2135456926

Задача 1.
Какъв е видът на общуването? Изберете:
пряко/непряко; устно/писмено; официално/неофициално

Задача 2.
Каква е функцията на текста? Изберете между ВЯРНО/НЕВЯРНО.
  • да информира за основните положения на закона ВЯРНО/НЕВЯРНО
  • да установи отношенията между гражданите и държавата ВЯРНО/НЕВЯРНО
  • да убеждава гражданите да защитават природата ВЯРНО/НЕВЯРНО
  • да даде отговор на въпроса за състоянието на природата ВЯРНО/НЕВЯРНО
  • да изрази оценка и отношение към позицията на природозащитниците ВЯРНО/НЕВЯРНО

Задача 3.
  • Кои са участниците в общуването? Изберете:
  • гражданите и специалисти еколози
  • журналисти и широка аудитория 
  • тесен професионален кръг на учени биолози
  • гражданите и държавната власт

Текст 2

На 22 март честваме международният ден на биологичното разнообразие, а тази година денят минава под мотото:"Нашето биологично разнообразие, нашата храна, нашето здраве".
С това се цели нашето внимание да бъде фокусирано върху нашето биологично разнообразие като основа за нашата храна и здраве като ключов катализатор за трансформиране на хранителните системи и подобряването на човешкото здраве.
Посланието, което отправя събитието, гласи:"Многообразието допринася за смекчаването на измененията на климата и адаптирането към климатичните промени, възстановяването на екосистемите, за по-чиста вода и премахване на глада".
https://www.sinoptik.bg/news/dnes-e-mezhdunarodniiat-den-na-biologichnoto-raznoobrazie-2909

Задача 4.
 Прочетете текст 2. Към кой функционален стил принадлежи?

………………………………………………………………………………………………………..

Задача 5
След като направите справка с урочната статия в учебника за особеностите на официално-деловия стил, попълнете празните полета и отбележете по какво се различават двата текста. (П. Маркова, П. Върбанова, Н. Паскалев. Български език за 9. клас. БГ Учебник. С., 2018,“Официално-деловия стил в системата на функционалните стилове”, с. 33 или учебник, който използвате)

Критерии:
  • ключови думи

Текст 1

.............................................................................................................................................................

Текст 2

.............................................................................................................................................................

  • морфологична характеристика на ключовите думи (имена, отглаголни съществителни, причастия и деепричастия, глаголи в страдателен залог)
Текст 1

.............................................................................................................................................................

Текст 2

.............................................................................................................................................................

  • значение на ключовите думи (пряко/преносно)

Текст 1

.............................................................................................................................................................

Текст 2

.............................................................................................................................................................

  • абревиатури


Текст 1

.............................................................................................................................................................

Текст 2

.............................................................................................................................................................

  • клиширани изрази


Текст 1

.............................................................................................................................................................

Текст 2

.............................................................................................................................................................

  • обособени части


Текст 1

.............................................................................................................................................................

Текст 2

.............................................................................................................................................................

  • еднородни части


Текст 1

.............................................................................................................................................................

Текст 2

.............................................................................................................................................................


Задача 6. 
Допълнете изречението: Двата текста принадлежат на различни функционални

стилове и се различават по…………...

☑Източници:

П. Маркова, П. Върбанова, Н. Паскалев. Български език за 9. клас. БГ Учебник. С., 2018,“Официално-деловия стил в системата на функционалните стилове”, с. 33
https://bguchebnik.com/e-books/uchebnici.php
В. Михайлова, Й. Тишева, Р. Станчева, Б. Борисов. Български език за 9. клас, Просвета. С., 2018, “Официално-делови стил”, с.27-30
М. Васева, Е. Зашев, В. Матеева-Байчева. Български език за 9. клас, Просвета-АзБуки. С., 2018 “Езикови средства в нормативните текстове”, с.85-88
https://www.lex.bg/laws/ldoc/2135456926
https://www.sinoptik.bg/news/dnes-e-mezhdunarodniiat-den-na-biologichnoto-raznoobrazie-2909

Коментари

Популярни публикации