Дискусия: Чудаците в творчеството на Йовков


Предварителни задачи: Помислете върху следните въпроси:

1. В текстовете на Йовков се говори за болест, пиянство, лудост. Какво означават за писателя тези лица на човешкото? Подкрепете тълкуванията си с анализ на конкретни произведения. (А. Хранова, И. Пелева. Учебник по литература за 12. клас, с. 181, въпрос 10). 2. Какви нравствени максими може да извлечем от разказите на Йовков? 3. Има ли цитат от разказите му, който сте запомнили? "Последна радост", "Серафим", "Другоселец".

1. Въведение

Проф. Елка Константинова нарича Йовков"лечител" и смята, че творчеството му има "целебна сила за болните човешки души".
Както съм споделяла с вас, аз съм убедена, че четенето лекува, че творбите, които изучаваме, ще ви помогнат да излезете от тая ситуация, в която сме поставени днес, да намерите някаква душевна хармония.

❓Има ли цитат от разказите му, който сте запомнили?
✅Цитатите, които сте подбрали, следват две посоки - утвърждаване на доброто и любовта към хората, и поставянето им по съмнение. 

❓Съгласни ли сте с клишираното определение за Йовков като хуманист?
✅ "Човешкото" в текста Йовков функционира като система от знаци. Човешкото “не е цел, а е средство на дискурсивното преживяване”. (Милена Кирова)
М. Кирова, "Митът за хуманизма на Йовков"
✅Човешкото е целта, резултатът на четенето.

2. Повторение (предишни знания). 

В Йовковото творчество срещаме два типа герои - индивидуалисти, които следват своите пориви и се изправят срущу света в защита на своята индивидуалност, и чудаци, скромни хора,  чужденци за традиционния бит, "другосветци"  по думите на Енчо Мутафов (Е. Мутафов, "Другоселци, другосветци"). 
❓Смятате ли, че красотата ще спаси света?
✅Красотата  у Йовков е не само естетическа, но и нравствена категория, любовта към ближния, съпричастието към човешката болка, отговорността пред себе си и пред другите е истинската красота. Едновременно с това красотата разрушава баналността на света и така ни преобразява (Люцкан от “последна радост”).

3. Новото. 
✅Неповторимостта на Йовковото творчество според мен се крие в спояване архетипи, скрити в колективното несъзнавано на човечеството, с представите на модерния човек. Разказите на Йовков представят определен модел на поведение,представящ социална, морална или естетическа норма, изразена чрез специфична знакова природа. 
❓Какви знаци носят образите на Серафим и Люцкан от “Последна радост”?
Те са странници, чудаци, божи пратеници, чиято роля е да поставят на нравствено изпитание човечността у другите, въплъщават архетипа на светия “нищ”  по определението на М Кирова, откъс от статията на която имате към задачата в Гугъл Класна стая. 
Според народните легенди Бог ходи като просяк на земята, за да изпита милосърдието на хората. 
❓В текстовете на Йовков се говори за болест, пиянство, лудост. Какво означават за писателя тези лица на човешкото? Подкрепете тълкуванията си с анализ на конкретни произведения. (И. Пелева, А. Хранова. Учебник по литература за 12. клас. Просвета. С., 2002, с.181, въпрос 10). 
❓Срещате ли днес такива хора?
✅Според Йовков всеки носи у себе си доброто, достатъчен е един жест на добротворчество, виждала съм то и у вас - виждала съм ви да помагате на бездомни животни, на нуждаещи се, на вашия съученик Кольо, който пострада по инцидент миналата година. Не е необходимо да бъдем светци като Серафим или Люцкан, достатъчно е да приемем ценностите на Йовковия свят - хуманизъм, отговорност, любов и състрадание към другите.
❓Присъстват ли тези ценности в днешния свят? Как тълкувата финала на “Последна радост” с двете глени точки върху последния жест на Люцкан - протегнатата ръка към бялото цвете?
✅Младият офицер не е победен от дематотията и идеологическите клишета, разбира последния порив на убития към красотата и друг, различен свят.

4. Задача за закрепване на материала: Есе върху “Серафим”, “Другоселец”, “Последна радост”.
Въпросите, които имахте за предварителна подготовка, ще ни послужат като опора за есето.


6. Заключение:

Искам да завърша с моя любим цитат от Йовков - думите на Сали Яшар от “Песента на колелетата”: “С мъки, с нещастия е пълен тоя свят, но все пак има нещо, което е хубаво, което стои над всичко друго - любовта между хората.”

Източници:

И. Пелева, А. Хранова. Учебник по литература за 12. клас. Просвета. С., 2002
М. Кирова. "Светият идиот": една типологическа аналогия в творчеството на Йовков. Български език и литература, 2006, № 1.


Коментари

Популярни публикации