“Писмо”. Н. Вапцаров


❗Указания за работа

Понякога човек е изправен на кръстопът, особено през юношеството и младостта, когато  трябва да вземе важни решения, да  преживее неочаквани ситуации, които могат да го изложат на риск и да доведат неочаквани поражения. „Кризата не е катастрофа, а промяна; критичен период на увеличена уязвимост и увеличени възможности - пише основоположникът на психологията на юношеството Ерик Ериксън. Подобна ситуация представя стихотворението “Писмо” на Никола Вапцаров.



Прочетете стихотворението “Писмо” на Н. Вапцаров.


1.Как е разкрита душевната криза на поколението, към което принадлежи лирическият говорител? (разтълкувайте опозицията между мечта и реалност; изяснете функцията на реторичните изразни средства в текста - антитеза, реторични възклицания, сравнения, метафори и др.) Ако се затрудните, направете справка с учебника.

.................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

2. А на вас случвало ли ви се е да попадате в подобно настроение на тъга и безнадеждност, загуба на интерес към света? Какво решение бихте предложили в такава ситуация?

.................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................


✒3. Как лирическият герой в “Писмо” преодолява отчаянието и отново открива себе си? (потърсете смисловите противопоставяния между отчаянието и вярата, омразата и любовта, принизяването да животинското и нравственото извисяване, духовната смърт и възкресението).
.................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Задачи за преговор и оценка 

18 точки (всеки отговор се оценява по две точки по критериите точност +език и стил)/…...
Попълнете таблицата, като отговорите на въпроса:
Каква е спецификата на утопичното в поезията на Христо Смирненски, Гео Милев и Никола Вапцаров? Обърнете внимание на:

  • визията за хармоничния свят на бъдещето (характерни образи и символи)
  • опозицията с настоящето
  • пътища за постигането му

Критерии:

  • визия за хармоничния свят на бъдещето 

Хр. Смирненски
.............................................................................................................................................................................
Гео Милев
.............................................................................................................................................................................
Н. Вапцаров
...........................................................................................................................................................................

  • опозицията бъдеще/ настояще
Хр. Смирненски
.............................................................................................................................................................................
Гео Милев
.............................................................................................................................................................................
Н. Вапцаров
...........................................................................................................................................................................

  • пътища за постигането му


Хр. Смирненски
.............................................................................................................................................................................
Гео Милев
.............................................................................................................................................................................
Н. Вапцаров

.............................................................................................................................................................................

Източници:
Иван Инев, Албена Руневска, Марияна Бакърджиева. Литература 10. клас. БГ Учебник. 2019





Коментари

Популярни публикации